*
Bądź zmianą, którą chcesz zobaczyć w świecie - Mahatma Gandhi
Zewnętrzny kontekst, wewnątrz którego funkcjonują
organizacje – globalizacja, natychmiastowa komunikacja, wyzwania związane ze
stanem środowiska naturalnego, kryzysy gospodarcze, przewartościowanie
priorytetów życiowych jednostek – powodują, że przedsiębiorstwa zmieniają styl
zarządzania, uwzględniają pracę nad wartościami, etyką oraz odpowiedzialnością,
która bierze pod uwagę generowanie zysku w kontekście potrzeb pracowników i
otoczenia. Zmiana paradygmatu myślenia i potrzeba rozwoju wymagają coachingu.
Coaching jest metodą, która służy do
poszerzania świadomości, zmiany perspektywy, generowania opcji oraz
identyfikowania możliwości. Proponuje naukę
samodzielnego myślenia, zwiększa efektywność, poczucie większej
odpowiedzialności oraz wzmocnienie wiary w siebie. Coaching to sposób bycia –
coachingowy styl.
Metoda
kija i marchewki – nagrody i kary - jest wszechobecnym motywatorem, jako
konsekwencja paradygmatu ‘tabula rasa’, czyli pustego naczynia, które trzeba
wypełnić. Jeśli jednak traktujemy innych jak osły to działają jak osły lub
odchodzą. Kij i marchewka to nieefektywne motywatory zewnętrzne.
Każdy
człowiek posiada uśpiony i niewykorzystany potencjał. Coachingowy styl jest
sposobem postrzegania ludzi jako posiadających możliwości bycia wybitnymi w
wybranym przez nich obszarze, ba, w każdym obszarze. Wymaga to rezygnacji z wydawania poleceń,
odgórnego zarządzania i odtwórczego nauczania, w zamian stworzenia przestrzeni
dla kreatywności i dokonywania wyborów. Człowiek dokonujący samodzielnych
wyborów przejmuje za nie odpowiedzialność, tym samym wzmacnia swoją samoocenę,
z której płynie silna wewnętrzna motywacja.
Zmotywowany
i zaangażowany pracownik podejmuje działania, które mają dla niego sens i
znaczenie, utożsamia się z firmą i jej celami, rozwijając się stanowi jej silne
spójne ogniwo, wzmacnia wewnętrzną i zewnętrzną synergię.
Czego możesz robić więcej, aby…
Czego możesz robić mniej, aby…
Co możesz robić inaczej, aby…
Co możesz zacząć robić, aby…
Co możesz przestać robić, aby…
Styl
coachingowy dla lidera
w
procesie zrównoważonego rozwoju firmy
Czym
jest coaching?
- jest spotkaniem skoncentrowanym na
Przyszłości
- wyznaczaniem celów
- procesem
- diagnozą rzeczywistości
- umiejętnością zadawania pytań
- docieraniem do zasobów klienta i ich
wydobywaniem
- podążaniem za celem klienta
- towarzyszeniem w rozwoju
- znajdowaniem przez klienta własnych
odpowiedzi
- wzmacnianiem klienta w procesie
realizacji jego celów
- pogłębienie świadomości klienta
- wsparciem w świadomym przejmowaniu
odpowiedzialności za realizacje swoich celów
- równoległym rozwojem klienta i
coacha
- partnerską relacją klienta i coacha,
czyli COACH – KLIENT
- pracą na przekonaniach
- wychodzeniem ze strefy komfortu
- przygodą i podróżą
Struktura
procesu coachingowego:
cel ... temat ... problem ... sprecyzowanie celu i nadanie mu wartości ... działania ... zadania
Narzędzia stosowane z praktyce stylu
coachingowego m.in.:
- Pytania
- Skala
- Model SMART
- Model GROW
- Wyznaczniki celu – kto, co, gdzie,
jak, ile, kiedy
- Piramida Dielts’a
- Coach
___________________________________________
ilustracja google
Literatura:
Coaching Trening
efektywności – John Whitmore
Myślenie pytaniami – Marilee Adams
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
dziękuję